Edukacja Turystyczna

„W towarzystwie odpowiedniego człowieka możesz odbyć podróż dookoła świata, a będzie ci się zdawało, że wszystko to trwa jedną chwilę. W pojedynkę jedynie wleczesz się przez świat, nawet jeśli jedziesz ekspresem albo lecisz samolotem. ”

Sándor Márai

  1. WSTĘP

    Tendencje światowe związane z otwarciem granic naszego kraju oraz nasileniem ruchu turystycznego zarówno na zewnątrz jak i przyjazdów do Polski, motywują do tego by edukować młodzież ukazując jej atrakcyjność miejsc i regionów na świecie. W treściach programowych geografii jest niewiele godzin na poznanie kultury, sztuki, oraz walorów krajoznawczych i antropogenicznych państw świata. Edukacja turystyczna ma na celu również przeciwstawienie się zasadzie: “cudze chwalicie swego nie znacie”, gdyż świadomość walorów przyrodniczych i antropogenicznych naszego kraju i związanych z nimi: bogatej historii, kultury i sztuki Polski zachęci młodzież do odbywania podróży krajoznawczych po Polsce oraz promowania naszego kraju za granica. Wprowadzenie innowacji edukacyjnej z zakresu edukacji turystycznej daje uczniom możliwość rozbudzania własnych zainteresowań otaczającym światem – poznania kultury, sztuki, architektury Polski, państw europejskich oraz wybranych regionów turystycznych świata.

    Zajęcia koła geograficznego oraz realizacja w szkole projektu „Szkolna Ekspedycja” pokazały, że jest duże zainteresowanie tematyką turystyczną. Uczniowie z chęcią biorą udział w wyjazdach krajowych i zagranicznych a z każdym rokiem jest ich coraz więcej.

    1. Program zakłada wprowadzenie dwóch nowych przedmiotów: geografii turystycznej i wiedzy o kulturze oraz rozszerzenie języka angielskiego o pojęcia turystyczne. Wszystkie te przedmioty były by dodatkowe, dobrowolne w ramach zajęć pozalekcyjnych (przed lekcjami lub po lekcjach) dla zdeklarowanych uczniów klasy siódmej w roku szkolnym 2024/2025 i były by kontynuowane przez dwa lata edukacji. Wszystkich przedmiotów uczyli by nauczyciele obecnie pracujący w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pilchowicach. Była by to druga odsłona projektu w wersji dla klasy 7 i 8 szkoły podstawowej. Projekt był wcześniej realizowany w cyklu trzy letnim w pilchowickim gimnazjum, przez trzy roczniki uczniów.

  1. PLAN NAUCZANIA

Lp.

Przedmioty nauczania

Liczba godzin tygodniowo w klasach:

Liczba godzin w dwuletnim cyklu nauczania

Nauczyciel uczący:

VII

VIII

1

Geografia turystyczna

1

2

90

Adam Ziaja – ukończone studia z turystyki i hotelarstwa z przygotowaniem pedagogicznym

2

Wiedza o regionie

1

30

Bożena Magiera – historia

3

Język obcy w turystyce (angielski)

1

1

60

Paulina Traczewska – angielski

RAZEM:

3

3

180

Print Friendly, PDF & Email