„W towarzystwie odpowiedniego człowieka możesz odbyć podróż dookoła świata, a będzie ci się zdawało, że wszystko to trwa jedną chwilę. W pojedynkę jedynie wleczesz się przez świat, nawet jeśli jedziesz ekspresem albo lecisz samolotem. ”
Sándor Márai
-
WSTĘP
Tendencje światowe związane z otwarciem granic naszego kraju oraz nasileniem ruchu turystycznego zarówno na zewnątrz jak i przyjazdów do Polski, motywują do tego by edukować młodzież ukazując jej atrakcyjność miejsc i regionów na świecie. W treściach programowych geografii jest niewiele godzin na poznanie kultury, sztuki, oraz walorów krajoznawczych i antropogenicznych państw świata. Edukacja turystyczna ma na celu również przeciwstawienie się zasadzie: “cudze chwalicie swego nie znacie”, gdyż świadomość walorów przyrodniczych i antropogenicznych naszego kraju i związanych z nimi: bogatej historii, kultury i sztuki Polski zachęci młodzież do odbywania podróży krajoznawczych po Polsce oraz promowania naszego kraju za granica. Wprowadzenie innowacji edukacyjnej z zakresu edukacji turystycznej daje uczniom możliwość rozbudzania własnych zainteresowań otaczającym światem – poznania kultury, sztuki, architektury Polski, państw europejskich oraz wybranych regionów turystycznych świata.
Zajęcia koła geograficznego oraz realizacja w szkole projektu „Szkolna Ekspedycja” pokazały, że jest duże zainteresowanie tematyką turystyczną. Uczniowie z chęcią biorą udział w wyjazdach krajowych i zagranicznych a z każdym rokiem jest ich coraz więcej.
-
Program zakłada wprowadzenie dwóch nowych przedmiotów: geografii turystycznej i wiedzy o kulturze oraz rozszerzenie języka angielskiego o pojęcia turystyczne. Wszystkie te przedmioty były by dodatkowe, dobrowolne w ramach zajęć pozalekcyjnych (przed lekcjami lub po lekcjach) dla zdeklarowanych uczniów klasy siódmej w roku szkolnym 2024/2025 i były by kontynuowane przez dwa lata edukacji. Wszystkich przedmiotów uczyli by nauczyciele obecnie pracujący w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pilchowicach. Była by to druga odsłona projektu w wersji dla klasy 7 i 8 szkoły podstawowej. Projekt był wcześniej realizowany w cyklu trzy letnim w pilchowickim gimnazjum, przez trzy roczniki uczniów.
-
-
PLAN NAUCZANIA
|
Lp. |
Przedmioty nauczania |
Liczba godzin tygodniowo w klasach: |
Liczba godzin w dwuletnim cyklu nauczania |
Nauczyciel uczący: |
|
|
VII |
VIII |
||||
|
1 |
Geografia turystyczna |
1 |
2 |
90 |
Adam Ziaja – ukończone studia z turystyki i hotelarstwa z przygotowaniem pedagogicznym |
|
2 |
Wiedza o regionie |
1 |
– |
30 |
Bożena Magiera – historia |
|
3 |
Język obcy w turystyce (angielski) |
1 |
1 |
60 |
Paulina Traczewska – angielski |
|
RAZEM: |
3 |
3 |
180 |
||
