Podsumowanie Międzynarodowej edycji VI Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w czytaniu na przerwie “Przerwa na czytanie”
W naszej szkole opiekę nad akcją sprawowała pani pedagog mgr Aleksandra Piechowicz.
Czy wiecie, że rekord w układaniu kostki Rubika 3x3x3 wynosi obecnie 3,47 sekundy? Na pewno znacie inne ciekawe rekordy, a może sami jesteście posiadaczami jakiegoś ciekawego rekordu sportowego lub matematycznego? Jedno jest pewne w październiku 2021 r. aż 1867 placówek z Polski i świata biło rekord w czytaniu na przerwie. Wydarzenie to odbyło się w ramach II Międzynarodowej edycji VI Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w czytaniu na przerwie “Przerwa na czytanie”, organizowanej przez Bibliotekę Pedagogiczną Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wlkp.
Podsumowując, do akcji zgłosiło się aż 2110 instytucji, prawie tysiąc więcej niż w zeszłym roku. Ostatecznie akcja odbyła się w 1867 placówkach z Polski i 14 innych państw.
Czytano w każdym zakątku Polski. Okazało się, że czytanie stanowi element łączący narody.
Rekord bili również uczniowie w 4 szkołach w Francji, Irlandii, Litwy, 3 szkołach w USA,
Belgii i Ukrainy, 2 szkołach w Grecji i Szkocji. Przerwa odbyła się też w Egipcie, Austrii,
Rumunii, Niemczech, Serbii i Turcji. Niektóre szkoły pobiły swój zeszłoroczny rekord
wewnątrzszkolny! Brawo!!! Podobnie jak w zeszłym roku najwięcej osób czytało w SP nr 14
w Bydgoszczy, a za granicą Szkoła Polska przy Ambasadzie RP w Dublinie. Liczby w naszej
akcji są ważne, ale dopiero wkład wszystkich doprowadził do obecnego rekordu, dlatego
chcemy podkreślić, że z każdego czytającego ucznia jesteśmy niezmiernie dumni i wdzięczni
za każdego wspierającego nauczyciela!
Oficjalnie ogłaszamy, że został ustanowiony NOWY REKORD w liczbie osób
czytających na przerwie i wyniósł on 377 TYSIĘCY 586 OSÓB!
Wszystkim uczestnikom, koordynatorom i innym zaangażowanym osobom bardzo
dziękujemy! Dla placówek oświatowych biorących udział w akcji przygotowaliśmy w dwóch
wersjach językowych (j. polski i angielski) dyplomy, dla koordynatorów zaświadczenia, zaś
dla uczestników (np. uczniów, klas, SU, kółek bibliotecznych i in.) podziękowania do
samodzielnego wypełnienia.
Pakiet dokumentów będzie do Państwa w najbliższych dniach wysłany mailowo. Chętni będą
go również mogli pobrać z naszej strony internetowej na stronie Biblioteki Pedagogicznej
WOM w Gorzowie Wlkp.
CEL ZOSTAŁ OSIĄGNIĘTY
Wśród nadesłanych sprawozdań często koordynatorzy zwracali uwagę, że akcja została
wysoko oceniona w oczach nauczycieli i uczniów. W wielu szkołach okazała się ona dużym
sukcesem i często przerosła oczekiwania organizatorów. W ich opinii Przerwa na czytanie
wspaniale promuje czytelnictwo, integruje całą społeczność, zwłaszcza po nauczaniu
zdalnym. Nauczyciele zwrócili uwagę, że “zainteresowanie książką spada, dlatego odwołanie
się do wspólnotowości oraz do obrazu dziecka czy osoby dorosłej z radością czytającej może
być dobrą metodą oddziaływania na młodego człowieka”.
Jej zalety doceniły szkoły polonijne, które pisały, że jest to “niesamowita inicjatywa,
szczególnie na obczyźnie, gdzie bardzo ważnym elementem jest podtrzymywanie kontaktu z
językiem polskim”.
KSIĄŻKA WYSZŁA DO UCZNIA I Z NIM ZOSTAŁA
W niektórych szkołach została wypożyczona rekordowa liczba książek, czasem był to wzrost
wypożyczeń o 250%, a w niektórych nawet o 500%! Na półkach w bibliotekach zostały tylko
puste miejsca po książkach. Według koordynatorów akcja miała wpływ na częstotliwość
odwiedzin w bibliotece, do której masowo przychodzili nawet ci uczniowie, którzy nie są jej
częstymi gośćmi. Z kolei ci co wypożyczyli wracali po kolejne egzemplarze. Powstawały
mobilne, szybkie punkty wypożyczeń, które często wspomagał Samorząd Uczniowski.
Efektem akcji będzie np. zrobienie na korytarzu szkolnym półki z “książkami z second
handu”, powstanie klubu czytelniczego, stworzenie miejsca, gdzie codziennie uczniowie będa
mogli czytać książki. Szkoły deklarowały organizowanie własnych comiesięcznych przerw.
Akcja odbyła się również w formie zdalnej np. na platformie Teams, dla klas obecnych na
kwarantannie.
“A MOŻEMY NIE ODDAWAĆ TYCH KSIĄŻEK?”
Jak Przerwę na czytanie ocenili sami uczniowie? Cieszy nas, że akcja została przyjęta przez
nich bardzo dobrze. Mieli oni “frajdę z czytania w nietypowych miejscach”, zaś książki
polecone przez rówieśnika okazały się najlepszą recenzją. Pytali o możliwość wypożyczania
książek, które czytali na przerwie “bo jestem strasznie ciekawy, co będzie dalej”,
stwierdzali, że książki “wcale nie są takie złe”.
Powstawały tematyczne STREFY CZYTANIA dla młodszych i starszych. Ich oryginalne
udekorowanie sprawiało, że uczniowie mogli poczuć się jak bohaterowie książek np. ze
świata Fantazy, Horroru, Baśni i bajek. Na szkolnych korytarzach spacerowali, rozmawiali
np. Panna Młoda z “Wesela” z Harrym Potterem, Królowa z Narnii z tatą z “Taty” Whartona,
Behemot z “Mistrza i Małgorzaty” z Rusałką z “Atramentowej śmierci”. Pojawiali się też
uczniowie w bajkowych przebraniach lub z literackimi rekwizytami. Motorem napędowym
dla uczniów była informacja o biciu rekordu. Nastała szkolna moda na czytanie, okazało się,
że dzieciom tak się spodobała akcja, że codziennie przynosili do szkoły książkę do czytania.
WASZE POMYSŁY I PUBLIKACJA
Ilość, różnorodność i bogactwo Państwa pomysłów na urozmaicenie Przerwy na czytanie
zainspirowała nas do ich zebrania i stworzenia publikacji z dobrymi praktykami na czytanie
w szkole. Jesteśmy przekonani, że taka publikacja będzie nieocenioną pomocą dla innych
nauczycieli. Dlatego zapraszamy wszystkie chętne osoby do wypełnienia formularza DOBRE
POMYSŁY NA ZACZYTANIE W SZKOLE i podzielenia się swoją dobrą praktyką, która
się sprawdziła, zachęciła lub zaintrygowała uczniów.
Formularz wyślemy do Państwa w osobnej wiadomości e-mailowej. .
Akcja była realizowana w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych
oraz kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”.
Honorowy patronat nad akcją objęli: Lubuski Kurator Oświaty – Ewa Rawa, Ośrodek
Rozwoju Edukacji, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.
Patronat medialny sprawowali: IBBY Polska, portal SBP.pl, Biblioteki Szkolne Online,
Serwis Elektroniczna Biblioteka Pedagogiczna SBP.
Liczba placówek biorących udział w akcji (alfabetycznie wg województw i ze świata):
1. małopolskie – 255
2. dolnośląskie – 172
3. lubelskie – 159
4. lubuskie – 141
5. pomorskie – 137
6. podkarpackie – 132
7. śląskie – 129
8. mazowieckie – 116
9. świętokrzyskie – 104
10. kujawsko-pomorskie -103
11. wielkopolskie – 101
12. zachodniopomorskie – 78
13. łódzkie – 68
14. opolskie – 62
15. warmińsko-mazurskie – 46
16. podlaskie – 40
ŚWIAT – 24
Który raz biorę udział w akcji?
1 raz – 1086 placówek
2 raz – 521 placówek
3 raz – 147 placówek
4 raz – 83 placówki
5 raz – 16 placówek
6 raz – 14 placówek
LISTA PLACÓWEK II MIĘDZYNARODOWEJ “PRZERWY NA CZYTANIE” (pdf)
MAPA UCZESTNIKÓW II MIĘDZYNARODOWEJ “PRZERWY NA CZYTANIE”
PAKIET DOKUMENTÓW ( do pobrania)
1. DYPLOM DLA SZKOŁY
(wersja w języku polskim i angielskim)
2. ZAŚWIADCZENIE DLA KOORDYNATORA
(wersja w języku polskim i angielskim)
3. PODZIĘKOWANIE DLA UCZNIA/UCZNIÓW/UCZESTNIKÓW
(wersja w języku polskim i angielskim)
Koordynator akcji:
Anna Giniewska
Biblioteka Pedagogiczna
Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim
e-mail: przerwanaczytanie@gmail.com