Instytut Książki rozpoczął kolejną odsłonę kampanii społecznej „Mała książka – wielki człowiek”, która w tym roku została przygotowana szczególnie z myślą o dzieciach rozpoczynających edukację w szkole podstawowej i stawiających swoje pierwsze kroki w nauce czytania. Za sprawą przygotowanej specjalnie dla nich książki chcemy zaprosić pierwszoklasistów do odbycia niezwykłej przygody, jaką jest umiejętność rozpoznawania liter, składania ich w wyrazy i zdania, a w końcu przyjemność czerpana z lektury – tej czytanej przy wsparciu najbliższych, jak i tej odkrywanej samodzielnie.
Książka „Pierwsze abecadło” jest antologią tekstów literackich dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, które zostały napisane przez najwybitniejszych twórców książek dla dzieci, zarówno klasycznych, jak i współczesnych. Czytelnicy znajdą w niej utwory poetyckie i prozatorskie:
- Tadeusz Kubiak „Ja jestem książka”
- Małgorzata Musierowicz „Kurczak”, „Boję się” (w: „Hihopter”)
- Janusz Korczak „Legenda o pieśni”
- Aleksander Fredro „Paweł i Gaweł”
- Dorota Terakowska „Babci Brygidy szalona podróż po Krakowie”
- Józef Czechowicz „Baranek wielkanocny”
- Jan Twardowski „Dwa święta” (w: „Nowe patyki i patyczki”)
- Małgorzata Strzałkowska „Czterolistna koniczynka” (w: „Plaster czarownicy i inne baśnie”)
- Anna Onichimowska „Prawie się nie boję”
- Joanna Olech „Pompon w rodzinie Fisiów”
- Rafał Kosik „Amelia i Kuba”
- Danuta Wawiłow „Spacer”
- Eliza Piotrowska „Wojtek. Żołnierz bez munduru”
- Katarzyna Ryrych „Łopianowe pole”
- Marcin Szczygielski „Czarownica piętro niżej”
- Jerzy Ficowski „Dom, w którym śmieszy”
Ilustracje do książki stworzyła Iwona Chmielewska – artystka o niezwykłym wrażliwości i dorobku twórczym, znana i ceniona także za granicą (m.in. nagrodzona kilkukrotnie najważniejszą nagrodą dla ilustratorów – BolognaRagazzi Award). Przygotowany przez nią metaforyczny alfabet ukazuje wielowymiarowość sztuki, która nie tylko zachwyca swoją estetyką, ale też ma rozbudzać w dzieciach ciekawość do poznawania liter i nauki czytania, pobudzać do myślenia i zachęcać do własnej aktywności twórczej.